Root - obrázek

Mam grę Chcę grę
Moja ocena:
Liczba graczy: 2–4
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: 90 min (dane rzeczywiste)
Świat gry: Fantasy, Ze zwierzętami
Kategorie gry: gra planszowa, strategiczna
Język polski: polskie wydanie
Wydawnictwa: Portal Games
2Tomatoes Games
Crowd Games
Fox in the Box
Leder Games
Matagot
MS Edizioni
Quality Beast
YOKA Games
Autorzy: Cole Wehrle
Rok wydania: 2018
Udostępnij: Facebook

Opis gry

Edytować

Nikczemny Markiz de Kot rządzi lasem twardą ręką. Niezadowolone z jego rządów leśne zwierzęta tworzą za jego plecami stronnictwa, zbierają zasoby i szykują się do obalenia jego władzy. Stań po stronie jednej z grup i pomóż zdecydować o dalszych losach Leśnogrodu. Czy Markiz de Kot utrzyma swoją pozycję? A może moc przejmie Dynastia Orlich Gniazd albo Sojusz Stworzeń Leśnych? A może wszystko potoczy się jeszcze inaczej, i o dalszych losach lasu zdecyduje tajemniczy Włóczęga…

Root to dynamiczna asymetryczna gra dla 2-4 graczy, opowiadająca o wojnie o wpływy w Wielkim Lesie. Gracze walczą o nadwładzę nad leśnymi polanami, starają się zająć jak największą część ziemii dla siebie, jednocześnie nie pozwalając przeciwnikom zbytnio się roznosnąć, a pomiędzy tym wszystkim porusza się tajemniczy Włóczęga, którego celów i motywacji tak naprawdę nikt nie zna. W fantastycznym świecie gry Root, gdzie zwierzęta przejmują ludzkie rysy i cechy, korzystają z średnowiecznej broni, narzędzi i ubrań, gracze starają się poprowadzić swoich sojuszników, Dynastię Orlich Gniazd, Sojusz Stworzeń Leśnych, Markizę de Kot i Włóczęgę, do zasłużonego zwycięzstwa.

W odróżnieniu od angielskiej wersji, polska wersja pudełka ma kwadratowy kształt, i pomieści zarówno wersję podstawową gry, jak i dodatek Plemiona Rzeczne.

Przygotowanie rozgrywki

Na początku każdy z graczy obierze jedną z dostępnych frakcji, otrzyma planszę wybranej Frakcji wraz ze wszystkii komponentami wymienionymi na jej rewersie oraz 3 karty do ręki. Na mapie zostaną rozmieszczone 4 wskaźniki ruin. Na końcu gracze przygotują na mapie komponenty swoich Frakcji, zgodnie z ustaloną kolejnością.

Przebieg gry

Rozgrywkę rozpoczyna losowo obrany gracz, zmieniając się z resztą graczy po każdym ruchu. W skład każdej rundy wchodzą 3 fazy: świt, dzień oraz wieczór. Dla wszystkich Frakcji obowiązuje kilka wspólnych zasad, takich jak poruszanie się pomiędzy polanami, przekłuwanie kart, walki czy dominancji. Oprócz tego każda z Frakcji posługuje się własnymi regułami i zasadami, które są opisane na planszy danej Frakcji.

  • Najpoczetniejszą Frakcją na początku gry są Koty (Markiza de Kot), która ma władzę nad prawie całym Leśnogrodem. Markiza de Kot rezyduje w Leśnogrodzie, który planuje zamienić w potęgę przemysłową i militarną przy pomocy swoich poddanych, Kotów. Ich głównym celem jest pozyskiwanie drewna oraz budowa na zdominowanych polanach. Podczas świtu rozmieszczą na każdym Tartaku po jednym żetonie drewna. Następnie w ciągu dnia mogą za pomocą swoich, już zbudowanych, warsztatów przekłuwać karty z ręki, by móc później skorzystać z jednej z poniższych akcji: Walka, Marsz – przeprowadzenie do 2 ruchów, Werbunek, Budowa lub Nadprodukcja. Wieczorem koty dobierają jedną kartę do ręki i jedną dodatkową za każdy zbudowany uprzednio budynek. Za każdym razem, gdy Markiza wznosi jeden ze swoich budynków – Warsztat, Tartak albo Koszary – otrzymuje Punkty Zwycięstwa.

  • Gra za Orły wymaga konsekwentnego planowania od samego początku. W czasie fazy świtu orły wkładają karty polan do Dekretów. Dekrety są łącznie cztery, a gracz rozpatruje je pojedyńczo w ustalonej kolejności w trakcie fazy dnia: werbunek, marsz, walka oraz budowa. Orły mogą skorzystać jedynie z dekretu, pod którym jest karta, a jednocześnie muszą go użyć na polanie zgodnej ze znakiem na karcie. Jednocześnie muszą skorzystać z tych dekretów. Jeżeli by tak nie uczyniły, dojdą do wniosku, że ich przywódca jest zbyt słaby, źle rozplanował strategię i upadną w chaos. W tym wypadku ztracą część swoich punktów zwycięzstwa, muszą odwołać przywódcę i rozplanować dekrety od początku. Wieczorem gracz Orłów dobierze karty i otrzyma punkty zwycięstwa, zależnie od ilości zbudowanych gniazd.

  • Sojusz Stworzeń Leśnych zaczyna rozgrywkę bez jakichkolwiek komponentów na planszy. Są to buntownicy i rebeliańci, którzy starają się pozyskać sympatie reszty obywatel lasu. O świcie, Sojusznicy zyskują Sympatyków. Do tego używają Stronników, którzy muszą być tego samego koloru, co polana, na którą chcą szerzyć sympatie. Do zyskania pierwszych trzech Sympatyków potrzebna jest jedna karta Stronników, od czwartego Sympatyka potrzebna jest już większa ilość Stronników.
    O świcie gracz może zagrać jeszcze rewoltę, w trakcie której może zbudować bazę na polanie Sympatyków, dodając do niej jednocześnie wojowników i jednego Oficera. Ta akcja kosztuje 2 karty Sympatyków w kolorze polany. W ciągu dnia Sojusz Stworzeń Leśnych może grać poniższe akcje: przekucie – gracz aktywuje Sympatyków, aby przekuć karty z ręki; mobilizacja – gracz dodaje kartę ze swojej ręki do stosu Stronników; szkolenie – gracz może awansować jednego swojego wojownika na oficera (znów za pomocą karty). Wieczorem Sojusz Stworzeń Leśnych korzysta z reszty akcji, takich jak marsz, walka, werbunek oraz przegrupowanie. Mogą skorzystać z takiej liczbę akcji, jaką mają liczbę oficerów. Na końcu dobiorą karty do ręki. Punkty zwycięzstwa zyskują za zdobywanie Sympatyków, każdy żeton na mapie generuje konkretną ilość punktów.

  • Włóczęga podróżuje lasem, współpracuje z wszystkimi, ale może również walczyć z nieprzyjaźnie nastawionymi do niego Frakcjami. Włóczęgo to bardzo mocny sojusznik, ale też bardzo niebezpieczny przeciwnik. Ze swoich akcji korzysta za pomocą przedmiotów, które zyskuje handlem z resztą Frakcji. W trakcie walki, obrażenia Włóczęgi przypisane są jego przedmiotom. Nie można go w żaden sposób zranić (ani zabić). Włóczęga zyskuje punkty przede wszystkim za niszczenie komponentów nieprzyjaznych graczy oraz za poprawiania/ulepszanie stosunków z przyjaznymi Frakcjami. Zawarcie sojuszu z Włóczęgą jest bardzo wygodne dla obu stron, gdyż pozwala ono na korzystanie z różnych bonusów w trakcie rozgrywki. W trakcie fazy świtu Włóczęga przygotowuje przedmioty, z których wcześniej korzystał, a jednocześnie może się zakradać (specyficzny ruch po planszy). W ciągu dnia Włóczęga może używać swoich przedmiotów by przeprowadzić jedną z akcji: marsz, walka, eksploracja – poszukiwanie przedmiotów w ruinach na mapie; pomoc – gracz wymienia kartę z ręki za przedmiot innego gracza; misja – Włóczęga pełni misję na karcie; Atak – gracz zabija jednego wojownika, lub niszczy jeden budynek; naprawa – gracz naprawia uszkodzony przedmiot, przekucie – gracz wyprodukuje jeden przedmiot z karty na ręce; albo może skorzystać z akcji specjalnej, która różni się dla każdego Włóczęgi. Wieczorem Włóczęga może odpoczywać – przesunie uszkodzone przedmioty do swojego pleacaka. Po tym dobierze karty do ręki i sprawdzi ilość przedmiotów, które niesie, tak, by mieściły się w podanym limicie.

Koniec rozgrywki

Zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy zyska 30 punktów. Te można uzyskać za przekuwanie kart, usuwanie budynków i żetonów oraz za specyficzne dla każdej Frakcji zadania i budynki (patrz wyżej). Kolejną opcją z której gracze mogą skorzystać (oprócz Włóczęgi), to ogłoszenie dominancji. Do takiej formy zwycięzstwa potrzebna jest jednak specjalna karta (łącznie dostępne są 4), gracz wtedy nie wygrywa na podstawie punktów zwycięzstwa, a na podstawie ilolsći zdominowanych polan. Taka opcja jest jednak możliwa tylko na początku rundy, co teoretycznie umożliwia innym graczom zniwelować te plany.

Autor: Lithy

Dodatki do gry (9)

Root: Maruderzy (2022)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 2 - 5 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxx (Liczba ocen: 12)

Root: Paczka Zaciężnych Maruderów (2022)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 2 - 4 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxo (Liczba ocen: 2)

Root: Paczka Zaciężnych Plemion Rzecznych (2022)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 2 - 4 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxo (Liczba ocen: 4)

Root: Plemiona Rzeczne (2018)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 1 - 6 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxo (Liczba ocen: 136)

Root: Podziemia (2019)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 2 - 4 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxo (Liczba ocen: 44)

Root: The Clockwork Expansion 2 (2022)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 1 - 4 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxo (Liczba ocen: 2)

Root: The Homeland Expansion (2026)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 2 - 5 graczy

Ogólna ocena: oooooooooo (Liczba ocen: 0)

Root: Tryby Leśnogrodu (2020)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 1 - 4 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxo (Liczba ocen: 20)

Root: Underworld Hirelings Pack (2022)

Opis nie został jeszcze umieszczony.

dodatek do gry 2 - 4 graczy

Ogólna ocena: xxxxxxxxxo (Liczba ocen: 4)

Zyskane ocenienia

  • International Gamers Award - 2019 (PL: Hra pro více hráčů)
  • Trolí palec - 2019 (PL: Hlavní kategorie)

Nowe oceny gier

xxxxxxxxoo

Alvad [21.11.2024]

xxxxxxxxxx

Bardzo fajny moduł. Świetna fabuła. Polecam spróbować. Nie ma sensu tego opisywać, bo przegapilibyś ...

Alvad [21.11.2024]

xxxxxxxxoo

Prosta gra z ładną grafiką. W każdej rundzie starasz się wykorzystać swoje opcje tak efektywnie, jak ...

shadowant [21.11.2024]

xxxxxxxxxx

Doskonała gra "ekonomiczna" z wieloma wariantami.

Vampires [21.11.2024]

xxxxxxxooo

Przyzwoicie działające, inteligentne euro średniej klasy, które nie rezygnuje z wyglądu retro. 8 str ...

proPlayer1 [20.11.2024]

Nowe opisy gier

Ankh: Bogowie Egiptu – Faraon

Ankh: Bogowie Egiptu – Faraon
dodano: 11.11.2024

Nowe gry w katalogu

Quartz: The Dice Game
Quartz: The Dice Game

dodano: 20.11.2024

F1 Roll & Race: World Circuits
F1 Roll & Race: World Circuits

dodano: 20.11.2024

F1 Roll & Race
F1 Roll & Race

dodano: 20.11.2024

3 Chapters
3 Chapters

dodano: 20.11.2024

Panda Spin
Panda Spin

dodano: 20.11.2024

więcej >>

Offcanvas