Brass: Birmingham - obrázek

Mam grę Chcę grę
Moja ocena:
Liczba graczy: 2–4
Zalecany wiek: od 14 lat
Czas gry: 180 min (dane rzeczywiste)
Świat gry: Pociągi,
Kategorie gry: budownicza, przewozowa, ekonomiczna
Język polski: undefined
Wydawnictwa: Roxley Games
TLAMA games
Autorzy: Gavan Brown
Martin Wallace
Matt Tolman
Rok wydania: 2018
Udostępnij: Facebook

Opis gry

Edytować

Ten opis nie został jeszcze ostatecznie zatwierdzony. Jeśli chcesz, możesz spróbować zasugerować bardziej odpowiednią wersję, która lepiej pasowałaby do idealnego opisu.

Brass: Birmingham to strategiczna gra ekonomiczna, która wiernie odzwierciedla mechanizmy rewolucji przemysłowej na przełomie 18 i 19 wieku w Wielkiej Brytanii, gdzie nowe formy transportu stwarzają skomplikowane powiązania pomiędzy poszczególnymi gałęziami przemysłu. Gracze przedstawiają przemysłowych magnatów tej ery, których celem jest zmaksymalizowanie zysku z wydobywania surowców, produkcji, transportu oraz sprzedaży dóbr.

Przygotowanie gry:

Na środku stołu rozłóż planszę dzienną albo nocną stroną (różnią się tylko wyglądem). Grając w mniejszym składzie odłóż na bok karty oraz żetony, które przeznaczone są dla większej ilości graczy. Pozostałe karty potasuj.  Umieść losowo wybrane żetony kupców na oznaczonych miejscach, dokładając po znaczniku piwa do każdego, który ma na sobie symbol przedsiębiorstwa. Rozmieść znaczniki węgla i żelaza na poszczególne rynki. Pieniądze połóż obok planszy, tworząc w ten sposób bank.

Każdy z graczy otrzyma planszetkę gracza, 17 funtów oraz wszystkie komponenty w wybranym kolorze: żetony postaci, połączeń i przedsiębiorstw oraz znaczniki dochodu i punktów. Znacznik dochodu umieść na pozycji 0 a znacznik punktów na pozycji -10. Ponadto, każdy z graczy dobierze 8 kart z talli, po czym dobierze jeszcze jedną, którą położy zakrytą obok planszetki – tworząc w ten sposób stos kart odrzuconych. Losowo wyznacz kolejność graczy, umieszczając żetony postaci na torze kolejności.

Przebieg gry:

Gra rozgrywana jest na 2 ery: kanałową i kolejową. Na końcu każdej ery podliczane są punkty zwycięzstwa. Każda era grana jest na rundy, do momentu aż gracze zagrają wszystkie swoje karty. W ciągu rundy gracze zmieniają się w kolejności ustalonej na planszy. W każdej rundzie gracz może wykonać dwie akcje (za wyjątkiem pierwszej, gdzie gracz wykonuje tylko 1), jednocześnie odrzucając za każdą po 1 karcie. Po odegraniu obu akcji gracz dobiera 2 karty. W momencie, kiedy stos kart do dobrania się skończy, gracze nie dobierają dalej kart, a korzystają tylko z reszty kart dostępnych na ręce. Wszystkie wydane pieniądze gracze umieszczają na żetonie swojej postaci.


Lista akcji:

  1. Budowa: pozwala na umieszczenie jednego żetonu przedsiębiorstwa na planszę po zapłaceniu odpowiedniej ceny i potrzebnej ilości węgla i/lub żelaza.
  2. Połączenia: umożliwia ustanowić nowe połączenia wodne lub kolejowe
  3. Rozwój: usunięcie żetonów przedsiębiorstw najniższego poziomu z planszy, co pozwala na szybszy rozwój
  4. Sprzedaż: Ta akcja pozwala odwrócić (zapunktować) żetony przędzalni, manufaktur oraz wytwórni ceramiki.
  5. Pożyczka: umożliwia wziąć z banku 30 funtów (których nie trzeba spłacać), ale obniża poziom dochodów
  6. Rozpoznanie: ta akcja pozwala uzyskać karty jokerów, co zwiększa możliwości budowy przedsiębiorstw.
  7. Pasowanie: ominięcie akcji

Żetony przemysłu odwracane są 2 sposobami: przędzalnie, manufaktury oraz wytwórnie ceramiki podczas akcji “Sprzedaż”. Kopalnie, browary oraz huty odwracane są w momencie, kiedy zostanie z nich odebrany ostatni surowiec.

Miasto jest częścią twojej sieci przedsiębiorczej, jeżeli spełnia przynajmniej jeden z warunków: miasto zawiera przynajmniej jeden żeton twojego przedsiębiorstwa lub miasto przylega do chociaż jednego żetonu twojego połączenia.

Zużycie surowców (węgla, żelaza i piwa)

Węgiel jest niezbędny do budowy połączeń kolejowych oraz budowy niektórych przedsiębiorstw. Żeby zużyć węgiel, połączenie kolejowe albo przedsiębiorstwo musi być połączone ze źródłem węgla (po tym jak zostanie położone na planszy). Węgiel jest wtedy pozyskany zawsze z najbliższej dostępnej kopalni (za darmo) lub, jeżeli nie ma połączenia z żadną kopalnią, może być zakupiony na rynku węgla w najniższej dostępnej cenie.

Żelazo jest niezbędne dla akcji “Rozwój” oraz do budowy niektórych przedsiębiorst. Może być pozyskane z dowolnej huty za darmo. Jeżeli takie żelazo nie jest dostępne, może ono być zakupione na rynku żelaza.

Piwo potrzebne jest przy sprzedaży produktów przedsiębiorstw oraz podczas budowy podwójnych połączeń kolejowych. Piwo pobierane jest z: własnego browaru (nie wymaga połączenia), browaru przeciwnika (ale wymagane jest połączenie) lub pola kupców (ale tylko podczas akcji sprzedaży).

Karta miasta pozwala zbudować dowolne przedsiębiorstwo w danym mieście. Karta przedsiębiorstwa umożoliwia zbudować konkretne przedsiębiorstwo w mieście, które już jest częścią twojej sieci. Z planszetki gracza dobrane jest zawsze przedsiębiorstwo na najniższym poziomie. W wypadku bodowy kopalni/huty od razu uzupełnij węgiel/żelazo na rynku, za co otrzymasz pieniądze (jednak żeby sprzedać węgiel, kopalnia musi być połączona z rynkiem).

W momencie kiedy wszyscy gracze skończą swoje 2 akcje, zdecydujcie kolejność graczy na dalszą rundę: zaczyna gracz z najmniejszą ilością wydanych pieniędzy (jeżeli więcej graczy wydało tą samą kwotę, kolejność graczy się nie zmienia). Wydanie pieniądze zwróć do banku, poczym każdy z graczy otrzyma kwotę zgodną z ich aktualnym poziomem dochodów. Jeżeli poziom dochodów jest ujemny, gracz musi wpłacić pieniądze do banku. Jeżeli nie ma wystarczającej kwoty, musi odebrać jeden lub więcej żetonów przedsiębiorstw z planszy warte połowę ceny (zaokrąglając w dół), zostawiając sobie resztę. Jeżeli gracz nie jest w stanie zapłacić ujemny dochód, traci 1 punkt zwycięzstwa za każdy pojedyńczy funt.

Koniec ery kanałów i kolei:

Era kończy się w momencie, kiedy wszyscy gracze zagrają wszystkie karty ze swojej ręki. Po skończeniu ery kanałów gracze podliczą punkty za połączenia kanałów. Za każde połączenie otrzymają tyle punktów, ile symboli połączenia jest w miejscach ich połączenia. Po podliczeniu usuń połączenia z planszy. Potem podlicz punkty za odwrócone żetony przemysłu na planszy: usuń wszystkie żetony przedsiębiorstw na poziomie 1, cała reszta pozostaje na planszy. Umieść żetony piwa, poczym potasuj wszystkie odrzucone karty graczy i stwórz nową talię kart. Po skończeniu ery kolei podlicz punkty za połączenia w ten sam sposób oraz punkty za wszystkie odwrócone przedsiębiorstwa.

Koniec gry:

Wygrywa gracz z największą ilością punktów. W wypadku remizy wygrywa gracz z wyższym dochodem.

Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.

Autor: Lithy

Nowe oceny gier

xxxxxxxxxx

Totalny odlot! Na tę grę ostrzyłem sobie zęby już od jakiegoś czasu i oczekiwania były naprawdę wyso ...

THERISA [21.11.2024]

xxxxxxxxoo

Alvad [21.11.2024]

xxxxxxxxxx

Bardzo fajny moduł. Świetna fabuła. Polecam spróbować. Nie ma sensu tego opisywać, bo przegapilibyś ...

Alvad [21.11.2024]

xxxxxxxxoo

Prosta gra z ładną grafiką. W każdej rundzie starasz się wykorzystać swoje opcje tak efektywnie, jak ...

shadowant [21.11.2024]

xxxxxxxxxx

Doskonała gra "ekonomiczna" z wieloma wariantami.

Vampires [21.11.2024]

Nowe opisy gier

Ankh: Bogowie Egiptu – Faraon

Ankh: Bogowie Egiptu – Faraon
dodano: 11.11.2024

Nowe gry w katalogu

Quartz: The Dice Game
Quartz: The Dice Game

dodano: 20.11.2024

F1 Roll & Race: World Circuits
F1 Roll & Race: World Circuits

dodano: 20.11.2024

F1 Roll & Race
F1 Roll & Race

dodano: 20.11.2024

3 Chapters
3 Chapters

dodano: 20.11.2024

Panda Spin
Panda Spin

dodano: 20.11.2024

więcej >>

Offcanvas