Liczba graczy: | 2–5 |
Zalecany wiek: | od 12 lat |
Czas gry: | 90 min (dane rzeczywiste) |
Świat gry: | Starożytność |
Kategorie gry: | gra planszowa |
Język polski: | polskie wydanie |
Wydawnictwa: | Portal Games Asmodee Czech Republic CMON Limited |
Autorzy: | Eric M. Lang |
Rok wydania: | 2021 |
Udostępnij: |
Będziemy wdzięczni za korektę tego artykułu. Prosimy o przesyłanie poprawek za pomocą naszego formularza kontaktowego.
W grze Ankh: Gods of Egypt, 2-5 graczy wciela się w rolę jednego z potężnych punktów Egiptu w okresie, gdy wierzenia Egipcjan zmieniają się z politeizmu na monoteizm. A celem każdego gracza jest oczywiście zostanie najpotężniejszym i najbardziej czczonym bogiem. On i tylko on stanie się jedynym prawdziwym bogiem rządzącym całym Egiptem. Koniec z podziałem władzy.
Będziesz wzmacniać religijną cześć swojego bóstwa poprzez zdobywanie kolejnych czcicieli, budowanie pomników, walkę z innymi bogami i inne działania. Na koniec gry, ten kto będzie najbardziej czczony, stanie się jedynym bóstwem czczonym w całym Egipcie (i zwycięzcą gry). Pozostali skończą jak wielu bogów przed nimi. W kurzu pokruszonych pergaminów i kapliczek wypełnionych pajęczynami i różnym robactwem.
Centralnym punktem planszy jest mapa Egiptu podzielona na 3 regiony, a te z kolei podzielone są na wiele sześciokątnych pól.
Następnie każdy z graczy wybiera jedno z pięciu bóstw (Ra, Ozyrys, Anubis, Amun i Izyda). Bierze kartę ze swoimi cechami (cechy bogów są różne), miniaturkę boga i 6 miniaturek jego wojowników. Zabiera też 6 swoich kart bitewnych i żetony Ankh. Niektóre bóstwa nadal posiadają specjalne mechanizmy i związane z nimi komponenty.
Każde bóstwo rozpoczyna grę z jednym czcicielem (są oni reprezentowani przez żetony czcicieli). Reszta tych żetonów trafia do wspólnego zasobu.
Pierwszy gracz zostaje wybrany i umieszcza jeden ze swoich żetonów Ankh na pierwszym polu Skali Czci. Następny gracz w kolejności (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) umieszcza swój żeton Ankh na tym samym polu NA żetonie poprzedniego gracza. Ostatni gracz będzie więc miał swój żeton Ankh na szczycie stosu na pierwszym kwadracie Skali Szacunku. Jeśli kilku bogów posiada żetony w tej skali na tym samym polu, ten z żetonem wyżej w stosie otrzymuje większy szacunek.
W zależności od liczby graczy, wybierany jest scenariusz gry, który określa, gdzie na planszy należy umieścić Monumenty (Piramidy, Obeliski i Świątynie) oraz żetony/miniatury Wielbłądów (w zależności od edycji gry). Resztę żetonów trzymają w pobliżu do wykorzystania w przyszłości.
I jeszcze wybierz (losowo lub po uzgodnieniu) 3 Strażników (jeden poziom 1, jeden poziom 2 i jeden poziom 3) i umieść odpowiednie karty Strażników z ich charakterystykami w pobliżu planu gry. Następnie, w zależności od liczby graczy, przygotuj odpowiednią liczbę ich figurek.
Sama gra toczy się w turach, w których gracze wykonują swoje tury, a gracz może wykonać 1 lub 2 akcje w swojej turze. Czasami, akcja gracza może wywołać zdarzenie, które musi być natychmiast ocenione. Następnie następny gracz w kolejności kontynuuje swoją kolejkę.
Gracze mogą wybrać jedną z 4 różnych akcji:
Wybierając i wykonując akcję, gracz przesuwa odpowiedni wskaźnik akcji na wspólnej skali o jeden w prawo. A jeśli wskaźnik tej akcji osiągnie ostatni kwadrat na skali, następuje specjalne wydarzenie i wskaźnik wraca na początek tej skali. Typ wydarzenia jest następnie określany przez kolejną skalę, na której po wystąpieniu zdarzenia jej wskaźnik jest przesuwany o jedno miejsce dalej i wykonywane jest wydarzenie odpowiadające temu polu.
Możliwe wydarzenia:
Inne ciekawe mechanizmy
Gra kończy się, gdy jeden z bogów osiągnie ostatni kwadrat na Skali Czci z żetonem Ankh. Jednocześnie gracz ten staje się zwycięzcą i jedynym bogiem, którego Egipt nadal czci.
Inna możliwość to taka, że po czwartym Konflikcie Wojennym tylko jeden z bogów pozostaje w grze. On ponownie staje się zwycięzcą gry. W przypadku, gdy po czwartym konflikcie w grze nie pozostanie ani jeden bóg, Egipt staje się krajem ateistycznym i żaden z graczy nie wygrywa.
Jeśli nie wystąpi żadna z powyższych sytuacji, grę wygrywa ten bóg, którego żeton Ankh znajduje się najdalej na Skali Szacunku.
Autor: Zeus
W czasach starożytnych Egiptem rządził potężny faraon, pośrednik między bogami a ludźmi. Ten wybrany człowiek był prorokiem, kapłanem i władcą w jednym, obdarzonym boską mądrością, aby utrzymać Ma'at - kosmiczny porządek ...
dodatek do gry 2 - 5 graczy
Ogólna ocena: (Liczba ocen: 10)
Wojna między bogami nie wybuchła żadną formalną deklaracją, ani nikt nie wybrał stron. Wraz ze wzrostem potęgi jednego boga, moc pozostałych słabła. Kosmiczna równowaga zaczęła się subtelnie zmieniać, a bogowie, niegdyś ...
dodatek do gry 2 - 5 graczy
Ogólna ocena: (Liczba ocen: 10)
Podczas gdy potężni bogowie walczą o dominację i kontrolę nad Egiptem, pomniejsi bogowie i demony decydują się poświęcić swoje moce i lojalność temu, kto zagwarantuje im ochronę i znaczenie. Bez pomników i wielkich legionów ...
dodatek do gry 2 - 5 graczy
Ogólna ocena: (Liczba ocen: 8)
Na rozległych pustkowiach starożytnego Egiptu znajduje się grobowiec pełen dawno zapomnianych artefaktów, w którym spoczywają bóstwa i stworzenia o starożytnej mocy. Kiedy bogowie toczą wojnę o dominację, to właśnie z tych ...
dodatek do gry 2 - 5 graczy
Ogólna ocena: (Liczba ocen: 10)
Po pierwszych trzech partiach gry podstawowej (solo, para, trójka) bawię się jak na razie powyżej oc ...
acedrac [21.11.2024]
Świetny i pięknie wyglądający quickie. Niektórym przeszkadza brak asymetrii stron, ale ja uważam, że ...
Julias [21.11.2024]
Zabawna karciana gra akcji
jilkova.jitka [21.11.2024]
Terrorscape
dodano: 21.11.2024
Ankh: Gods of Egypt – Tomb of Wonders
dodano: 19.11.2024
Ankh: Gods of Egypt – Guardians Set
dodano: 18.11.2024
Ankh: Bogowie Egiptu – Panteon
dodano: 13.11.2024
Ankh: Bogowie Egiptu – Faraon
dodano: 11.11.2024
Quartz: The Dice Game
dodano: 20.11.2024
F1 Roll & Race: World Circuits
dodano: 20.11.2024
F1 Roll & Race
dodano: 20.11.2024
3 Chapters
dodano: 20.11.2024
Panda Spin
dodano: 20.11.2024