Liczba graczy: | 2–5 |
Zalecany wiek: | od 7 lat |
Czas gry: | 30 min (dane rzeczywiste) |
Świat gry: | Fantasy |
Kategorie gry: | gra karciana |
Język polski: | polskie wydanie |
Wydawnictwa: | Lucrum Games Deep Print Games Gém Klub Kft. Pegasus Spiele TLAMA games White Goblin Games |
Autorzy: | Kasper Lapp |
Rok wydania: | 2023 |
Udostępnij: |
5 Wież to gra karciana, w której gracze stają się architektami rywalizującymi o zbudowanie jak najwyższych wieży. Każdy gracz buduje pięć różnych wież - leśną, złomową, piaskową, nawiedzoną i tortową. W miarę postępów w grze gracze stopniowo zdobywają karty reprezentujące piętra wieży, które układają przed sobą i składają w poszczególne wieże. Na koniec gry gracze otrzymują za nie punkty, a zwycięzcą zostaje gracz z największą ilością punktów.
Gracze tasują karty pięter wieży, aby utworzyć talię doładowania w zasięgu wszystkich graczy. Karty te określają typ wieży (las, złom, ...), w której można użyć danej karty. Zawierają również liczbę 0-15, która następnie określa pozycję karty w wieży (wyższe piętro wieży musi mieć niższą liczbę niż poniższe piętro).
Obok talii doładowania pozostawiono miejsce na menu z pięcioma kartami i stos kart odrzuconych.
Gra toczy się przez kilka rund, a na początku każdej z nich wykładana jest pięciokartowa oferta. Następnie gracze wykonują kolejne trzy kroki:
1. Licytacja: gracz rozpoczynający mówi, iloma kartami z oferty jest zainteresowany; pozostali gracze muszą następnie albo zwiększyć ofertę (tj. wykazać zainteresowanie większą liczbą kart), albo spasować. Trwa to do momentu, aż wszyscy gracze złożą swoje oferty lub do momentu, gdy jeden z nich powie maksymalną liczbę 5; następnie gracz, który złożył najwyższą ofertę, bierze odpowiednią liczbę kart z wybranej przez siebie oferty.
2. Budowa: gracz, który otrzymał karty, może najpierw zburzyć jedną kartę z jednej ze swoich wieży i umieścić ją na swoim stosie gruzu. Następnie dodaje wszystkie zdobyte karty do swoich rozebranych wież, z zastrzeżeniem kilku zasad:
3. Czyszczenie: nieodebrane karty są umieszczane na stosie kart odrzuconych. Graczem rozpoczynającym jest gracz siedzący po lewej stronie gracza, który budował w zakończonej rundzie, i rozpoczyna się następna runda.
Po zebraniu wszystkich kart z talii doładowania gracze tworzą nową talię z kart ze stosu kart odrzuconych.
Gra w 5 Wież kończy się na koniec rundy, w której doładowywana jest talia po raz drugi. Następnie gracze obliczają swoje punkty zwycięstwa: otrzymują jeden punkt za każdą kartę w swoich wieżach; wieże zakryte kartą z #0 i najwyższa wieża są punktowane jeszcze raz (więc jeśli najwyższa wieża jest zakryta kartą z #0, gracze otrzymują trzy punkty za każdą kartę w niej). Następnie odejmują punkty za zburzone piętra wieży: tracą 1 punkt za każdą kartę, a każda kolejna karta jest zawsze warta jeden punkt karny więcej. Gracz z najwyższą łączną liczbą punktów zostaje zwycięzcą.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Ondřej Podavka za jego uprzejmą zgodą.
Autor: Lithy
Star Wars: The Deckbuilding Game – Clone Wars
dodano: 22.10.2024
Cyberpunk 2077: Gangi Night City
dodano: 11.10.2024
Przewrotne Żabki
dodano: 3.10.2024
Kartografowie: Pakiet map 5 – Stepy Kethry: Redtooth i Goldbelly
dodano: 1.10.2024
Lost Lights
dodano: 20.10.2024
Dungeons & Dragons: Builders of Baldur's Gate
dodano: 20.10.2024
The Red Dragon Inn: Allies – Piper vs. Ripsnarl
dodano: 20.10.2024
Red Dragon Inn 9, The: The Undercity
dodano: 20.10.2024
Red Dragon Inn 8, The: Pub Crawl
dodano: 20.10.2024